الأحد، 1 سبتمبر 2013

عيلة دافيـــــــــــة


 سلامات .. لأ ازيكم .. لأ السلام عليكم ورحمة الله..

افتقدت الكتابة بشكل رهيب وافتقدت "ماي بلوق " اكتر وكمان وحشوني الفاِِنز الحلوين ^^ ،  في الفترة اللي فاتت ديه ما كتبت كتير يمكن لأن شكل المدونة لسة ما دخلش دماغيِ و يمكن علشان ما كنتش شايفة   حاجة تستاهل يعني " ملل X ملل "  :(

المهم النهار ده و انا في الشغل " حلوة الشغل دي ^^ " شفت حاجة  extra ordinary تستاهل الكتابة .
" رفاه و أيمن و حمودي " عيلة صغيرة وجميلة و دافية مجموع أعمارهم كلهم كده على بعض مش ح يزيد عن 45 سنة حمودي يجي عمره أقل من سنة و رفاه و أيمن   ... ما عارفة بس هم صغننين جدا وكمان أبهات ما شاء الله هم مبسوطين جداً جداً مع بعضهم ، أيمن شايل زوجته " رفاه " في نني عينيه و مبسوط بابنه كمان ، ورفاه ب تحب زوجها جداً جداً بجد حاجة ما تتوصف ، ربنا يحفظهم.


سألت رفاه عن الزواج في سنها ده مش مسؤولية ؟ قالت أبداً الزواج بدري كده فرحة و جمال ، طبعاً أكيد ما قلت لها اني أنا رافضة فكرت الزواج الا بعد ما أكمل 25 سنة يعني شايفة ماما و بابا قدامي و ماخداهم قدوة وكمان لأن الزواج قيد و تعب وملل وحبسة ومجاملة و .. و... وتطول القائمة السوداء و انا كنت مقتنعة بفكرتي العبقرية دي "لاحظوا " انا قلت ( كنت ) بس بعد ما شفت رفاه و أيمن غيرت الفكرة و اجتثثتها من أصلها و لم يبقى لها أثر.


نفسي أخلف عيال و انا صغننة كده علشان ألاعبهم وانططهم ونجري أنا و هم على أبوهم لما يرجع من الشغل و نتنطط عليه و يشيلنا و يحطنا ولما يتجننوا علي أتجنن عليهم..


عاوزة أصاحب عيالي أصاحبهم يعني أصاحبهم بمعنى الكلمة يعني يعتبروني كده واحدة من أصحابهم مفيش بينا أسرار و لا زعل و الحالة واحدة و كده .


نفسي أتزوج راجل يبقى لي أخوي و ابوي و أمي و "أختي اللي اتحرمت منها" ويبقى لي حبيبي و صحبي و زميلي و صاحب صحبي اللي اشتكي ليه ِِمنه ،يكون فاهمني زي ما أنا فاهمة روحي بتركيبتي الغريبة ديه .


عاوزة أتزوج شاب صغنن بس فاهم ومخه نور كده ومفتح عارف من أين تؤكل الكتف ، عاوزاه يكون عاقل عقله كبير و باله طويل علشان يصبر عليَ و على عيالنا بإذن الله ، عاوزاه يكون ب يعرف ربنا كويس و يقربني من ربنا ، عاوزاه يكون طيب وابن ناس.


عاوزة راجل لما أغلط يقول لي بيني و بينه بس قدام الناس يكون في صفي ولا يسيب جنس مخلوق يدوس لي على طرف حتى لو كانت أمي .


عاوزة راجل زي بابا يجيب لي هدايا من غير مناسبات وكل لما يرجع البيت يوزع أحضان و قبلات لعياله و زوجته مش رومانسية لأ حنية لوجه الله تعالى ، راجل يكون لي سماء و أكن له أرض.


طبعاً المواصفات ديه ما أظن تكون مجتمعة في راجل بس أهو أنا ب أتمنى على ربنا مش ب أشحد من بني آدم ..


ربنا يسعد أيمن و رفاه و يمتعهم بحياتهم و يخلي ليهم ابنهم حمودي اللي فكروني بأني عندى بلوق وأني لسة ب احب الكتابة *_^

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق